Przewożenie i dostarczenie towarów to bardzo rozległa branża, a przy wyborze operatora logistycznego warto przyjrzeć się temu, jakie usługi świadczy. O solidności danej firmy świadczy nie tylko poziom standardowych usług logistycznych i działań marketingowych, lecz także możliwość realizacji usług wartości dodanej.

Czym jest VAS? Usługi wartości dodanej

Usługi wartości dodanej określa się skrótem VAS, który pochodzi od słów value added services, czyli dodatkowe usługi w logistyce. VAS to wdrożenie takich rozwiązań, dzięki którym wartość zamówienia odpowie na wymagania konsumentów, a nawet wykroczy poza jego podstawowe potrzeby. Operatorzy logistyczni dobierają konkretny pakiet usług wartości dodanej według indywidualnych potrzeb każdego klienta, dostarczając rozwiązania, które zdecydowanie wykraczają poza standardy rynku. Operatorzy z branży e-commerce wskazują, iż konsumenci oczekują od firm możliwości skorzystania z usług wartości dodanej, których brak skutkuje najczęściej rezygnacją z zakupów na danej platformie. Wybierając usługodawcę, warto zapytać o VAS, gdyż nie wszystkie firmy logistyczne oferują tego typu wsparcie, ponieważ jest to czasochłonne i wymaga doświadczenia w realizacji tego rodzaju usług.

Co wchodzi w skład usług wartości dodanej?

VAS w logistyce to wielowymiarowy pakiet usług wartości dodanej, który towarzyszy podstawowym procesom logistycznym. Do VAS zalicza się labeling, copacking i repacking. Doskonałym przykładem usług wartości dodanej jest właśnie copacking, czyli tworzenie zestawów produktowych, np. poprzez dodanie DVD z filmem do czasopisma. Do popularnych usług VAS należy również dołączanie do zamówienia bezpłatnych próbek produktów lub materiałów marketingowych. W okresie przedświątecznym jednym z usług wartości dodanej jest możliwość skorzystania z usługi ozdobnego pakowania na prezent. Dodanie usług VAS zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia przez konsumenta decyzji o zakupie, podnosząc poziom jego satysfakcji z zakupów i budując pozytywny wizerunek marki lub sklepu. W branży odzieżowej w skład VAS wchodzi dodawanie etykiet wzbogaconych o kody EAN na poszczególnych sztukach towaru oraz uzupełnianie etykiet cenowych lub przygotowanie zestawów na rzecz konkretnej promocji. Ponadto, operatorzy oferują opcje foliowania, przepakowywania towaru, jego odświeżenia czy prasowania. W branży farmaceutycznej usługi wartości dodanej obejmują kompletację, obsługę zwrotów, etykietowanie czy realizację wysyłki np. w warunkach kontrolowanych.

Usługi wartości dodanej są jednym z tych czynników, które determinują zachowania konsumenta i wpływają na jego decyzyjność w kwestii zakupu produktów na danej platformie. Pamiętając o tym, wybierzmy dobrego operatora logistycznego, który oferuje VAS na najwyższym poziomie.