Pojęcie Point of Sale oznacza materiały wspierające sprzedaż, a sformułowanie to odnosi się do różnych rodzajów nośników reklamy. Materiały te dzielą się na trwałe oraz miękkie. Przez twarde określa się głównie kasetony, regały wykonane z plastiku, metalu, a miękkie to głównie tanie rozwiązania bazujące na papierze i kartonie.

Jak wyglądają materiały Point of Sale?

Materiały Point of Sale są jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi promocji marek, produktów i usług w punktach sprzedaży. Materiałów tych używa się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z handlem hurtowym lub detalicznym, a także w szeroko pojętej branży usługowej czyli mogą się znaleźć np. w biurze, banku, stacji benzynowej czy na powierzchni każdego rodzaju powierzchni handlowej, ale także na parkingu, chodniku lub wszędzie tam, gdzie można wydzielić niewielką przestrzeń, na której możliwe jest umieszczenie nośnika reklamowego.

Wśród najpopularniejszych materiałów POS znajdują się różnego rodzaju broszury, ulotki, plakaty, banery, cenówki, standy, ekspozytory itp. Istnieją także inne materiały zaliczane do kategorii Point of Sale takie jak wobblery, czyli niewielkie plansze mocowane do płaskich powierzchni na specjalnym nośniku, czy też panele lightbox, czyli podświetlone od spodu powierzchnie, na których wyświetlana jest oferta handlowa. Są one obecne w restauracjach, sieciach fast food lub w barach.

Zobacz również  Jaki klej do przemysłu spożywczego?

Osobną kategorią materiałów Point of Sale są elementy związane ze sklepowymi półkami, a należą do nich np. „gondola end” czyli element znajdujący się na końcu sklepowej alei; „shelf liner” – reklama znajdująca się na krawędzi półki czy też „pusher” czyli tzw. popychacz półkowy, a także tacki produktowe oraz grawitacyjne podajniki produktowe towarowane od góry.

W kategorii materiałów Point of Sale występują też te związane z cyfrową odmianą nośników reklamowych. Wyróżnia się tzw. infokioski, dostępnie w każdym centrum handlowym. Także niektórzy producenci elektroniki, korzystają ze swoich urządzeń, aby wyświetlać na nich treści reklamowe. Mogą to być filmy lub prezentacje dotyczące danego produktu lub interaktywne aplikacje odkrywające przed klientem możliwości znajdujących się w ofercie komputerów, telefonów lub innego sprzętu elektronicznego.

Jakie zastosowanie mają materiały Point of Sale?

Materiały systemu POS mają wiele zastosowań. Umożliwiają one na efektywne zaprezentowanie oferty firmy oraz jej produktów na targach i eventach. Są także skutecznym narzędziem marketingowym wykorzystywanym w działaniach z zakresu BTL (działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta niebędące reklamą w środkach masowego przekazu) i mogą mieć duży wpływ na decyzje podejmowane przez klienta, znajdującego się w różnych placówkach handlowo-usługowych. Materiały te wykorzystują metodę bazującą na bezpośrednim kontakcie klientów z oferowanymi produktami, przez co zwiększają ich promocję oraz sprzedaż. Dodatkowo zwracają uwagę odbiorcy i pomagając mu dotrzeć do punktu sprzedaży.

Zobacz również  Czym jest zjawisko adhezji?