Obecnie powstaje coraz więcej sklepów internetowych, gdyż tego typu działalność może być niezwykle opłacalna, bo coraz więcej osób robi zakupy online. Branża e-commerce rozwija się bardzo szybko, z czym wiąże się konieczność działania skierowanych do niej usług logistycznych. W odpowiedzi na potrzeby klientów rozwija się logistyka b2c, czyli od sprzedawcy do klienta, pozwalająca na szybką i sprawną realizację zamówień.

Na czym polega logistyka b2c?

Mimo wzrostów rynkowych, sprzedaż w internecie nie oznacza tego, że odniesiemy sukces przy małym nakładzie pracy. W tego typu biznesie trzeba szczególnie dbać o klienta, bez którego taka działalność szybko przestanie być opłacalna. Sprzedaż internetowa nie może istnieć bez sprawnej logistyki. W przeszłości wyraźnie kształtował się podział na obszary logistyki B2B (Business To Business) oraz logistyki B2C (Business to Consumer) jako dwóch trybów działania i dwóch oddzielnych systemów wymagań klientów. Obecnie, wraz ze wzrostem roli social media i nowoczesnych metod dotarcia do klienta, te granice zacierają się coraz bardziej, gdyż dzięki sieci internetowej i portalom społecznościowym, kanałów docierania do klienta jest dużo. Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, iż oczekują oni wysokiej obsługi niezależnie od tego, czy zakup dotyczy jednej sztuki na własne potrzeby, czy też większej partii towaru. Jeśli mają jakieś zastrzeżenia do pracy sklepu, po prostu w nim nie kupują.

Zobacz również  Co to jest analiza SWOT?

Jak działa logistyka b2c?

W logistyce b2c klient biznesowy jako miejsce wysyłki wskazuje bezpośredni adres swojego klienta, często konsumenta. Obsługę logistyczną powierza się doświadczonym operatorom, dzięki czemu profesjonalnie zajmują się dostarczeniem towaru do klienta i bezpośrednim jego odbiorem w przypadku zwrotu produktów. Często niewielkie sklepy, które dopiero rozpoczęły działalność, a już mają sporo klientów, wybierają ten sposób dostaw, by nie ponosić kosztów zatrudnienia dodatkowych pracowników. W logistyce b2c towar jest odbierany z siedziby firmy, a klient otrzymuje wiadomość e-mail informującą o tym, że paczka została wydana przez sklep i jest w drodze. W wiadomości SMS operator logistyki b2c powiadomi adresata o tym, że odebrano do transportu jego przesyłkę, poda także jej numer, by mógł on śledzić jej drogę. Zazwyczaj określona jest orientacyjna godzina dostarczenia przesyłki, a w niektórych przypadkach (zależy to od firmy kurierskiej i kuriera) kierowca kontaktuje się bezpośrednio z klientem i umówi się z nim na dokładny czas i miejsce doręczenia. W przypadku, gdy nie zastanie klienta pod podanym adresem, ponownie doręcza przesyłkę następnego dnia roboczego. Potwierdzenie doręczenia każdej przesyłki jest dostępne na stronie internetowej operatora logistyki b2c.
Zasady pracy firm logistycznych dostosowywane są do zmieniających się wymagań rynku. Operatorzy oferują logistykę b2c, czyli dostarczanie towarów bezpośrednio do klientów.

Zobacz również  Jaką metodę wysyłki paczki wybrać?