Zarówno sklep stacjonarny jak i internetowy do sprawnego funkcjonowania potrzebuje wykwalifikowanych pracowników oraz uregulowanych zasad panujących w firmie. Nieważne czy przedsiębiorstwo jest małe czy duże potrzebny jest system zarządzania, który sprawi, że dostawy czy kompletowanie zamówień będzie prowadzone według jasno określonych reguł, czyli z zachowaniem podstaw logistyki.

Logistyka sklepów internetowych

W miejscach, gdzie ludzie dokonują zakupów przez internet logistyka jest szczególnie ważna. Pracownicy nie mogą spotkać się twarzą w twarz z klientem. Jedyną formą kontaktu jest mail lub telefon. Niekiedy konsumenci dostają tylko maile o stanie paczki i nic więcej. Takie wiadomości są zazwyczaj generowane przez bota, więc nie można tutaj mówić o standardowym kontakcie czy chociażby jego namiastką. Zatem komunikacja za pomocą internetu między dwoma stronami nie jest zbyt intensywna. Inaczej dzieje się podczas, gdy klient chce zwrócić lub zareklamować produkt. Wtedy taka osoba zyskuje można powiedzieć, że bezpośredni kontakt z pracownikiem danej firmy. Wiadomo, że takie czynności trudno wykonywać na odległość. Dlatego procesy takie jak reklamacja czy zwrot w sklepach internetowych zwykle trwają o wiele dłużej niż w tych stacjonarnych.

Cała trudność w sprzedaży online wiąże się z wysyłką produktu. W sklepach stacjonarnych nie było takich problemów, bo klient po prostu przychodził i kupował. Właściciele sklepów internetowych muszą się mierzyć z takimi przeciwnościami, które niestety są bezpośrednio związane ze sprzedażą wysyłkową. O ile sklep online posiada salon stacjonarny, to możliwa jest zazwyczaj darmowa dostawa do sklepu, skąd klient będzie mógł odebrać przesyłkę. Jednak istnieją sklepy tylko internetowe. Zatem w takich miejscach potrzebnych jest kilka lub kilkanaście nowych stanowisk dla pracowników, którzy będą się zajmowali logistyką, czyli wysyłką, kompletowaniem zamówienia, zwrotami i reklamacjami, podsumowując po prostu zarządzaniem sprawami firmy.

Zobacz również  Książka obiektu budowlanego - co to jest?

Dlaczego logistyka jest ważna?

Czasami wiele sklepów oferuje podobny lub nawet ten sam asortyment. Co wtedy decyduje o wyborze klienta? Między innymi jakość obsługi. Niektórzy przedsiębiorcy zatrudniają logistyka po to, aby czuwał on nad komfortem klienta od momentu zamówienia przesyłki, do jej dostarczenia. Taka osoba musi zadbać o wybranie odpowiedniego dostawcy. Do jej obowiązków należy także dbanie o to, aby towar dostarczono bez spóźnień i uszkodzeń, tak aby klient był zadowolony. Konsumenci cenią sobie zaangażowanie sklepu i z chęcią później dokonują w nim ponownych zakupów, jeżeli są zadowoleni zarówno z produktów jak i z jakości obsługi.

Chcesz rozpocząć sprzedaż internetową?

Jeśli chcesz rozpocząć działalność w internecie a nie masz żadnego doświadczenie, to oprócz pracowników, zadbaj także o stronę logistyczną. Zatrudnij specjalistę a poznasz tajniki efektywnej, przynoszącej zyski sprzedaży internetowej.

Poczytaj więcej o rozwiązaniach dla sklepów internetowych: https://www.rhenus.com/pl/pl/uslugi/rozwiazania-magazynowe/logistyka-dla-e-commerce/

Transport przesyłek

Któż z nas nie chciałby dostać zamówionego produktu zaraz po złożeniu zamówienia? Mimo, że czasami nie zależy nam aż tak bardzo na czasie, to miło dostać paczkę w niedługim terminie od kliknięcia przycisku zamów lub kup teraz. Niekiedy zdarza się też tak, że kupujemy coś na ostatnią chwilę. Prezent na urodziny, święta czy dzień ojca i wtedy błyskawiczna dostawa jest niebywale potrzebna. To od niej zależy czy podarujemy bliskiej osobie prezent w odpowiednim terminie lub czy pójdziemy w nowej sukience na imprezę.

Co to jest transport przesyłek? Jak to działa?

Wiele firm chcąc zachęcić klientów do zakupu oferuje im 24 godzinną dostawę pod same drzwi lub do paczkomatu. Konsumenci cenią takie strony internetowe i z pewnością często je odwiedzają, aby kupić coś jeszcze. Zaraz po zamówieniu towaru firma czeka na zapłatę, pod warunkiem, że zdecydowaliśmy się na opłacenie paczki z góry. Po zapłaceniu nasza opłata musi zostać zaksięgowana a to też trwa. Zazwyczaj dopiero po tym etapie zamówienie zostaje kompletowane. To właśnie ten krok jest w działaniu firm najważniejszy. To w jaki sposób będą zapakowane nowe buty czy kosmetyki w głównej mierze zadecyduje o tym, w jakim stopniu klient będzie zadowolony z zakupu. Pracownicy, którzy zajmują się kompletowaniem wnętrz paczek, zobowiązani są do wykonywania swoich obowiązków jak najlepiej tylko potrafią. Źle zabezpieczone kosmetyki czy nowa zastawa podczas przewozu może ulec zniszczeniu, dlatego należy odpowiednio zabezpieczyć każdy produkt, ponieważ klient wymaga nienaruszonego stanu produktu. Kiedy paczka jest gotowa, zostaje ona odebrana zazwyczaj przez pracownika firmy kurierskiej, który dostarczy przesyłkę do klienta lub do bazy, skąd zamówienie będzie transportowane dalej. Z magazynów paczki znowu są odbierane przez kolejnych kurierów w konsekwencji czego trafiają do klienta. Odległość od siedziby firmy również ma znaczenie.

Zobacz również  Zasady archiwizacji dokumentów.

Paczka idzie za długo?

Czasami jednak wysyłka się przedłuża a klient nie ma żadnej informacji na temat swojej wyczekiwanej przesyłki. Takie sytuacje mają zazwyczaj miejsce w okresie świąt czy podczas czasu wyprzedaży. Wszystko spowodowane jest tym, że dużo osób złożyło zamówienia i tacy konsumenci również czekają na swoje paczki. Firmy kurierskiej mają określony czas pracy i niestety nie są w stanie wypracować więcej niż 100% normy. W konsekwencji natłoku zamówień paczki trafiają do klientów o wiele później niż miały. Firmy kurierskie, aby wywiązać się z terminów uruchamiają czasami kolejne zmiany czy nadgodziny. Podobna sytuacja zdarza się także w sklepach. Z uwagi na dużą liczbę zakupionych produktów opóźnia się samo kompletowanie zamówienia.

Jak przyspieszyć paczkę?

Niestety chyba nie ma w stu procentach skutecznego sposobu na przyspieszenie dostawy. Jeżeli obawiamy się, że paczka nie zdąży przyjść na czas, warto wtedy zadzwonić lub napisać maila do sklepu internetowego. Czasami dzięki pomocy konsultanta paczka otrzyma status pilnego zamówienie i dojdzie szybciej. Należy jednak pamiętać, że o szybkości dostawy decyduje kolejność złożonych zamówień.